Lares Trail

13 mei 2017 - Cuzco, Peru

Al een aantal dagen geen verslag gedaan maar er is van alles gebeurd. Door verblijf in buitengebied zonder wifi was er geen communicatie mogelijk. Afgelopen dinsdag, woensdag en donderdag de Larestrail gedaan. Een prachtige tocht door de Andes. Gestart op ca 3000m en uiteindelijk op ons hoogste punt op 4685m over een bergpas. Onderweg kom je vanalles tegen zoals kleine nederzettingen van boeren of herders. Nooit geweten dat er op 4000m nog allerlei gewassen geteelt kunnen worden. Aardappels gaan bijv. nog prima. Of je komt ineens 4 kleine kinderen tegen die naar school zijn geweest en vervolgens 2 uur terug de bergen in gaan naar huis. De natuur op die hoogte is adembenemend mooi, overigens is de hoogte ook letterlijk adembenemend. Regelmatig even rusten en op adem komen, maar door je snelheid aan te passen blijkt het uiteindelijk toch te lukken. De weede dag ging het overigens al weer makkelijker dan de eerste dag, dus je bouwt kennelijk ook wel iets op. Kom denk ik met een dijk van een conditie terug na deze "hoogtestage" ;-) Wij vonden dat we een flinke prestatie leverden; wel frustrerend om te zien dat de paarden met de bagage en de paardendrijvers ongeveer twee keer zo snel gingen als wij; maar ja due zijn hier tenslotte opgegroeid.

Een bijzondere ervaring ook om 'smorgens je tentje uit te kruipen en dan de grazende alpaca's vlak voor je tentje te zien. Het was een prachtige ervaring maar wel primitief kamperen dus we waren blij na 3 dagen weer eens lekker onder de douche te kunnen. Er waren naast de paardendrijvers twee gidsen mee en twee koks voor de maaltijden.