van Puno naar Cusco

7 mei 2017 - Cusco, Peru

Dit was de laatste lange reisdag nl, van Puno aan het Titicacameer naar Cusco, de voormalige hoofdstad van het Inca-rijk. Ruim 7,5 uur gereisd. Maar het was een mooie tocht door de Andes. Met af en toe de passage van een kleine stad of dorp.

Als hoogste punt gingen we over een pas van 4320m en daarna weer afgezakt naar Cuzco op 3520m. Dat scheelt echt wel met de 3800m van Puno; hier ervaar ik echt wel wat meer lucht. Ik heb inmiddels helemaal weinig last meer van de hoogte; ook bij het stijgen en dalen voel ik mijn oren niet eens meer. Met een beetje geluk gaat het dus wel goed komen op de Larestrail.

Tijdens de tocht door de Andes hadden we onze eerste serieuse regenbui; het plensde even flink inclusief natte sneeuw, masr het was van korte duur, Tot op heden hebben echt fantastich weer om te reizen gehad, dus we hooen uiteraard dat het zo blijft.

Tijdens de rit natuurlijk een aantzl keren gestopt, waaronder een keer bij een Inca nederzetting die op de oude Inca-route ligt van Puno naar Cusco. Hier bij de ruines van Raqchi, het paleis van de Inca Viracocha. We vonden daar resten van tempels voor de erediensten maar ook de resten van 166 grote ronde voorraadschuren. Hier werden in rijkere jaren grote voorraden worden opgeslage die dan in "magere" jaren voor de gehele streek werden gebruik om de schaarste aan te vullen.

Doorgreisd naar Cusco ervaren echt wel dat dit toch wel een grote toeritische trekpleister is. Met name voor veel backpackers ligt het op de route. Daardoor ook wel een gezellig centrum waar je dan rond het centrale plein dus ook vestigingen vint va0n Mc Donalds, KFC en de coffybar van Starbucks

Morgen een vrije dag , dan kunnen de de stad eens verder verkenn.