Van Pisco naar Nazca

26 april 2017 - Nazca-cultuur, Peru

Vandaag weer een prachtige dag met veel indrukken.

Vanmorgen al vroeg opgestaan om met de boot naar de eilandjes van Islas Ballestas te gaan die bij Pisco voor de kust liggen. Op de eilanden een rijke natuur met veel vogels, pinguins en zeeleeuwen. Onder weg naar de eilanden varen we lngs de kust waar we weer de woestijn zien grenzen aan de zee. Op een grote zandduin is een sculptuur in het zand aangebracht die al eeuwen oud is, de zgn Candelabra.

Na het bezoek aan deze bijzondere dierentuin reizen we verder landinwaarts in ZO richting naar Nazca. Onderweg stoppen we nog bij de oase van Huacachina. Daar leek het leuk om de oase van bovenaf te fotograferen. Terwijl Nelly in het zwembad lag heb ik mij met enkele medereizigers naar bovenop de zandduin laten brengen waar we op de oase konden kijken. De chauffeur heette "Angel" maar het bleek een "duivelse" rit. Na enkele mislukte pogingen werd de lucht uit de achterbanden gelaten om meer grip te krijgen in het losse zand. Uiteindelijk boven gekomen was het uitzicht adembenemend. Aan de achterkant van de zandduin bleek overigens een krottendorp midden in de woestijn, een confronterende aanblik als je daar als tourist doorheen crosst.

Na de oase vervolgen wij onze weg richting Nazca, onderweg weer opvallend veel schamele optrekjes die je bijna geen "huis" kunt noemen. Ook zijn op veel plaatsen de gevolgen van de aardbeving van 2012 nog te zien, het epicentrum van die beving lag bij de stad Ica waar we ook doorheen rijden. Als je ziet hoe ze hier bouwen dan is het logisch dat er een en ander in elkaar stort bij een beving.

Voordat we in Nazca aankomen bezoeken we nog een klein museum over de Nazca- en Inca-cultuur. Vlak bij Nazca zien we nog een deel van de zgn Nazca-lijnen. In de woestijn zijn hondercen meters lange lijnen en geometrische figuren gegraven. Over de oorsprong en de betekenis bestaan verschillende theorieen maar het blijft een raadsel.

Om 18.30 uur komen we aan bij ons hotel in Nazca, het is inmiddels donker en we hebben wel even genoeg woestijn gezien.

1. Hilde:
    27 april 2017
    Hoi, wat een mooie plaatjes! En wat een lekker weer hebben jullie! Fijn verder genieten! Groetjes uit Sweetlakecity.
  2. Nelly:
    Jos en Nelly,
    Leuk om zo met jullie ' mee te reizen'
    Indrukwekkend. Groeten, ook van Jan.
  3. Nella:
    27 april 2017
    Zo te zien is het genieten
  4. Henric van der Wouden:
    Leuke foto's. Geniet er van.... Gr. henric
  5. Nelly A:
    27 april 2017
    Wat een geweldige reis. Prachtige foto's. Heel mooi zo met jullie mee te genieten! Heel veel plezier, lekker genieten.